GAZelle jako základ „dakarského“ speciálu

Rally 5

GAZ se díky ruskému týmu GAZ Raid Sport účastní těch nejnáročnějších automobilových závodů jako jsou Afrika Eco Raace, Rally Hedvábná stezka a některé další soutěže Světového poháru FIA cross-country rally. Velkou zajímavostí je, že tým GAZ Raid Sport i přes použití víceméně sériové techniky GAZ dokáže zdatně konkurovat velice drahým čistokrevným dakarským speciálům od továrních týmů jako jsou například Toyota, Nissan, nebo Mitsubishi. Výsledky této sezóny mluví sami za sebe: 10. místo v absolutním pořadí Africa Eco Race 2019, 11.místo v absolutním pořadí FIA Světového poháru cross-country, 18. místo v absolutním pořadí Rally Hedvábná stezka 2019 (Silk Way Rally), kde startovalo více než 50 posádek a je považována za aktuálně nejnáročnější dálkovou rally světa. Nyní se podíváme pod pokličku GAZ Raid Sport a představíme si závodní speciály GAZ. 

GAZ Raid Sport se z důvodu snížení nákladů a lepší dostupnosti náhradních dílů snaží co nejvíce využívat standardní díly GAZ na své závodní speciály. Diferenciály, náboje kol, řízení a celkově pohonný systém je využit ze standardních GAZů. Jediné úpravy, které se na pohonu vozu dělají jsou vyztužení náprav, kde se z důvodu opravdu extrémního namáhání při soutěžích musí navařit pomocné výztuhy, zadní bubnové brzdy se vyměňují za kotoučové ze sériové přední nápravy modelu GAZ SOBOL. Bubnové brzdy, se kterými GAZ Raid Sport jezdil u prvních evolucí GAZ „dakarského“ speciálu měly sice dostatečnou účinnost, ale v bubnu se hromadil písek a prach v důsledku čehož se brzdy často přehřívaly a vyžadovaly častou údržbu. Výměnou bubnových brzd za sériové kotoučové brzdy GAZ se tento problém vyřešil. Poslední úpravou je odlehčení vozu, navaření ochranného rámu a výměna vzduchového filtru z většího modelu Valdaj.
Srdcem „dakarského“ speciálu GAZ je motor Cummins ISF 2,8 l, kde se odstraní veškeré ekologické doplňky a omezovače, přeprogramuje se řídicí jednotka a na některé soutěže se využívá větší turbo. Zajímavostí je, že „firmware“ se mění dle typu závodu a výkon motoru se proto pohybuje v rozmezí 160–250 HP. V současné době se k motoru páruje pětistupňová závodní převodovka, plánuje se však využití nové šestistupňové převodovky, se kterou se počítá pro sériovou výrobu modelu NEXT. Tato nová převodovka vydrží větší kroutící moment, než v současnosti používaná převodovka Dymos a tím zlepší, již tak vysokou, odolnost automobilu při snížení pořizovacích nákladů.

Aby byl vůz konkurenceschopný, musí GAZ projít hubnoucí kůrou. Tato kůra je asi nejdražším úkonem přestavby na „dakarský“ speciál, ale stojí opravdu za to, pokud chcete bojovat o dobré umístění jako GAZ Raid Sport. Veškerá křídla, kapota a dveře jsou vyrobeny z uhlíkových vláken, což jen na dveřích ušetří 50 kg, které v rally můžou znamenat rozdíl mezi úspěchem a propadákem. Uhlíkové části si GAZ Raid Sport vyrábí sám ve své dílně.
Speciál GAZ na dálkové rally je nejlevnějším vozem na tento typ závodů, který i přes svou nízkou cenu dokáže být více než konkurenceschopný. GAZ Raid Sport tyto speciály staví jak pro svůj vlastní tým, tak pro soukromé jezdce a týmy, které tím pádem dostávají, stejně jako kupující sériových GAZů, za málo peněz hodně muziky – techniku srovnatelnou s tou, kterou využívají ty největší hvězdy současného motorsportu.

I v sériových vozech GAZ 4x4 výrobce využívá zkušenosti z dálkových rally. Například byly upraveny poloosy, odpružení a uchycení kabiny na rám, kde se přihlédlo k extrémnímu namáhání při cross-country, tak aby i řidič v běžném GAZu ani v těch nejnáročnějších terénních podmínkách neměl s technikou GAZ problém. GAZ Raid Sport je v neustálém a velmi úzkém kontaktu s výrobcem. Po každém závodě tým připraví zprávu a odešle ji do technického centra GAZ. Konec konců, úkolem týmu je nejen předvést schopnosti strojů GAZ v těch nejtěžších podmínkách, ale také vyzkoušet součásti a sestavy, se kterými se do budoucna počítá pro sériovou výrobu automobilů GAZ.

I díky této spolupráci Vám jsme schopni nabízet odolné automobily s nepřekonatelnými terénními schopnostmi za velmi příznivé ceny. O kvalitách vozů GAZ jsme skálopevně přesvědčeni a rádi Vás uvítáme u našich prodejců, nebo přímo u nás v Liberci, abychom o jejich kvalitách přesvědčili i Vás.

Váš tým GAZ ČR

Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

www.facebook.com/gazcr

Napsali o nás

Nový GAZí WEB

Veškeré informace naleznete na našich nových stránkách www.gazeurope.eu

Nový prodejce pro Slovensko

Vítáme do GAZí rodiny nového prodejce pro Slovenskou republiku - TSM SLOVAKIA.

Více informací na stránkách TSM SLOVAKIA ZDE

GAZ a SURF? ANO více na odkazu níže

GAZ ČR podporuje naděje českého dokumentárního filmu

Více informací o výpravě za surfem na Island ZDE

GAZ na Dům a zahrada Liberec 2019

Legendární automobily značky GAZ budou vystavovat na veletrhu Dům a zahrada Liberec 2019.

Přijďte se podívat na náš stánek do Home Credit Areny v Liberci.

Výstava bude probíhat od 16. do 19.5.2019

Pro každého, kdo objedná na veletrhu vůz GAZ bude připraven bonus v hodnotě 15 000 Kč na výbavu.

Celý GAZ team se na Vás srdečně těší

I takto může vypadat GAZelle

V článku na autorevue.cz si můžete prohlédnout zajímavou přestavbu GAZelle, článek ZDE.

Veká škoda, že v EU (s vyjímkou Británie) je homologace vlastní stavby velice náročná, až skoro nemožná.

Video recenze GAZelle

Starší video-recenze z pořadu Autosalon od televize Prima ZDE.

Jedná se o starší verzi GAZelly se starou palubní deskou bez audio-video systému

Skrytá výbava ve vozech GAZ

Motoristycký server auto.cz přinesl zprávu u ukryté hře Tetris v každém voze GAZ.

Článek s návodem na spuštění ZDE

Článek o připravovaném e-NEXTu od auto.cz

Z kraje roku informoval motoristycký server auto.cz o začínajících pracech e-NEXTu.

Celý článek k přečtení ZDE