GAZí historie: GAZ Volha 3102
Dnes k nám dorazila vzácná návštěva, o kterou se s Vámi musíme podělit – GAZ VOLHA 3102.
Tento krasavec je posledním sériově vyráběným osobním vozem GAZ. Výroba probíhala ve výrobních závodech GAZ Nižnij Novgorod v Rusku a v ukrajinském KrymAvtoGAZ. Výroba sedanu probíhala v letech 1996 – 2009, provedení kombi poté vydrželo ve výrobě až do roku 2010 pod číselným označením 3102-21.
Vnější rozměry vozu byly 4895 x 1800 x 1422 mm s rozvorem 2800mm. Jak je u všech GAZů zvykem, ani Volha se díky světlé výšce 156 mm nemusela bát lehkého terénu.
Pod kapotu se dostaly jak benzínové, tak i dieselové motory s objemem od 2,1 do 2,7 l a byly spojeny s 5-ti stupňovou manuální převodovkou, případně se 4 stupňovým automatem.
Automobil měl být, na svou dobu, velice bohatě vybaven. Mezi příplatkové prvky se dostali položky jako airbag řidiče, klimatizace, dřevěné obložení interiéru a plno dalších komfortních i bezpečnostních prvků. Ne na vše se však v sériové výrobě dostalo.
Velkého faceliftu se model dočkal na konci roku 2002, kdy bylo rozhodnuto, že se ruší plán na výrobu nového modelu GAZ 3111. Z tohoto důvodu byl spuštěn takzvaný dvoustupňový program upgradu, ze kterého vyšel modernizovaný model 3102.
První etapa se týkala mechaniky vozu a byla nasazena na všechny vozy vyrobené v roce 2003. Tyto vozy bývají občas označovány jako přechodná modelová řada). Hlavní změnou bylo vylepšení ovládání a jízdních vlastností vozu. GAZí inženýři tohoto vylepšení dosáhli díky novému přednímu zavěšení pomocí kulového šroubu, který nahradil již tou dobou zastaralý systém kingpinů. U zadního zavěšení přibil stabilizátor zadní nápravy. Modernizací prošla i 5-ti stupňová manuální převodovka a motor byl upraven tak, aby plnil evropskou emisní normu EURO 2, dieselový motor Steyr dokonce pak EURO 3. Model 3102 byl tedy připraven pro export do zemí EU, ale k němu bohužel nikdy ve větší míře nedošlo. Druhá etapa zaměřená na vzhled automobilu zahrnovala novou slušivější kompletně přepracovanou příď, čirou optiku předních svítilen a chromovanou masku. Takto modernizované Volhy vydrželi ve výrobě až do roku 2009 (respektive 2010 ve verzi kombi).
Dobové materiály popisují GAZ 3102 VOLHA jako pohodlný, bezpečný vůz plný prestiže, který Vám přinese plno potěšení a je racionální volbou ke konkurenčním značkám. Vůz 3102 byl presentován jako skvělý služební vůz, který skvěle poslouží i jako vozidlo pro celou rodinu. Automobil VOLHA 3102 měl prostornou kabinu a velmi komfortní měkké odpružení.
Už od prvotních návrhů nové Volhy se počítalo s jejím exportem na západ. Vzhledem k ropné krizi západního bloku v roce 1973 a s tím spojeným růstem cen museli vývojáři myslet na spotřebu a již v té době přemýšleli nad emisemi a jejich snížení. Bez nadsázky se tak dá říci, že GAZ patří mezi průkopníky snižování emisí, které v té době ještě dávalo smysl, jelikož motory byly vcelku nedokonalé a snižování neznamenalo jejich výrazné zdražování a zvýšenou komplikovanost – zvýšení možnosti výskytu závady, tak jako v dnešní době. Výsledkem byl motor ZMZ-4022 s řešením jenž neslo název „tryskový zážeh“. Tento motor byl vybaven speciální komůrkou, kde docházelo k předzapálení části směsi. Výsledkem byl výkon zvýšený o 10 Hp oproti běžnému, tehdejšímu, motoru při snížení spotřeby o cca 1,5 l benzínu na 100 km jízdy. Podobný systém, který se v případě GAZu do sériové výroby nedostal, používala rovněž Honda u modelu Civic s motory CVCC.
Takto v roce 1996 presentovala model 3102 automobilka GAZ (samozřejmě v ruštině 😊):
GAZ-3102 se během pracovní doby stává skvělým služebním vozem, který se ve volném čase snadno promění ve vynikající rodinný vůz – velký, pohodlný, prostorný a nenáročný. Příjemný pocit prostorného interiéru, měkké odpružení, velmi pohodlná přední sedadla s moderním designem přispívají k udržení dobré nálady řidiče a cestujících i na dlouhých cestách. Přidejte objemný a snadno naložitelný kufru, nejvyšší úroveň aktivní a pasivní bezpečnosti u domácích automobilů a získáte skutečné rodinné auto, které splní řadu vašich požadavků a potřeb. Pocit klidu a důvěry za volantem Volhy vytváří nejen spolehlivost designu, ale také ukázková ergonomie místa řidiče a celého prostoru pro osádku. Kvalita a lehkost řízení a s tím spojená manévrovatelnost vozu se zlepšují pomocí posilovače řízení. Kotoučové brzdy předních kol snižují brzdnou dráhu a zajistí vysoký brzdný výkon v podmínkách vysokého tepelného namáhání. Stručně řečeno, GAZ-3102 je extrémně atraktivní auto pro ty, kteří dávají přednost získání bohaté výbavy za relativně nízké ceny.